24bit 16bit

Moderátor: Sanya

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#51 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.21. 18:46

Nem minden lejátszó, vagy annak resamplere ideális. De még egy csomó dolog lehet, ami befolyásoló tényező.
Tehát valamikor tényleg úgy válik be, ha nincs resampler.

Avatar
Rézfaszú bagoly
Hozzászólások: 212
Csatlakozott: 2016.03.25. 10:05
Tartózkodási hely: Bubo Cupropenis barlang, Gerecse hegység

#52 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Rézfaszú bagoly » 2017.02.21. 21:39

Toto írta:
2017.02.20. 18:25
Jriver 19 legutolsó verzióját használom, optimalizált Windows 10-en. Jriver 19 valós idejű CPU prioritást kap, USB pedig fontossági sorrendben elsődleges eszköz-prioritást. USB késleltetése a legminimálisabbra van állítva. Luckit panelt használok jelenleg, a legutolsó hozzákészült driverrel. Az USB összekötő kábel jelenleg klotz. KernelStreaming mód, legkisebb késleltetés ott is.

DSD felvételek, amivel tesztelek:
02 - Peter Gabriel - Sledgehammer
1973 - Lynyrd Skynyrd - Pronounced Leh-Nerd Skin-Nerd
03 - Depeche Mode - People Are People
06 - Depeche Mode - Enjoy The Silence
07 - Depeche Mode - Policy Of Truth
1973 - Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
1975 - Pink Floyd - Wish You Were Here
Dire Straits - Brothers In Arms (1985)
Mike Oldfield - Tubular Bells (1973) 2011

CD felvételek, amivel tesztelek:
1979 Pink Floyd The Wall (nem találok azóta sem DSD-t, elvileg megsérültek az eredeti stúdiószalagok)
2008 - Ez a vonat, ha elindult, hadd menjen - Csík zenekar
Metallica-ból van 24 bites PCM felvételem is, 2008-as albumuk pedig egy r.... f..., de legeslegújabb is.

És utána többi.
Jriver 20 visszalépés számomra. Foobar sem jó. DSD to PCM átalakítást a Jriver19 végzi el. Windows 8.1, Windows 7 szintén visszalépés.
Ja, valószínűleg majd a tavasszal frissített Windows 10 is visszalépés lehet. (legalább is valamennyire, de még ez nem biztos)
Ez egy semmitmondó válogatás, csupa olyan könnyűzene, ahol a hangmérnök munkájának visszaadási minőségét talán csak maga a hangmérnök tudná megítélni.
Ezekkel a nótákkal (talán a Csík kivétel, amennyiben nem koncert felvétel, mert az gyalázatos)a szubjektív megítélésed lófaßt nem ér.
Tettem fel néhány zenét, hallgasd meg, nem érdekel, hogy a műfaj tetszik-e vagy sem, a felvételek alkalmasak arra, hogy különféle cuccokon/szoftvereken/stb. hallgassuk,ha valami korrelációt keresünk az objektív és a szubjektív között...

amin én hallgatok: Daphile
AP Linux
Foobar ramdisken a felvétellel egyetemben.

Avatar
Rézfaszú bagoly
Hozzászólások: 212
Csatlakozott: 2016.03.25. 10:05
Tartózkodási hely: Bubo Cupropenis barlang, Gerecse hegység

#53 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Rézfaszú bagoly » 2017.02.21. 22:08


Konzol
Hozzászólások: 962
Csatlakozott: 2016.03.23. 18:47
Tartózkodási hely: Miskolc

#54 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Konzol » 2017.02.21. 22:16

Amelyik zenét az ember szeretii, az mindig jobban szól. A hangosabb is jobban szól. Ami tetszik, azt hangosabban szoktuk halgatni....
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Konzol 2017.02.21. 22:22-kor.

Avatar
banzai
Hozzászólások: 116
Csatlakozott: 2016.03.06. 08:51
Tartózkodási hely: Budapest

#55 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: banzai » 2017.02.21. 22:19

bagoly néz rá légyszives a linkre mert minden -1-en áll.

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#56 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.21. 23:08

Kicsit többről van itt szó, mint szubjektív megítélésről.
Részletesebben szól, jobb térleképzéssel. Persze maga a zene is jobban szól.

Konzol
Hozzászólások: 962
Csatlakozott: 2016.03.23. 18:47
Tartózkodási hely: Miskolc

#57 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Konzol » 2017.02.21. 23:18

Ezek teljesen szubjektív megitélésű dolgok.

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#58 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.21. 23:37

Konzol írta:
2017.02.21. 23:18
Ezek teljesen szubjektív megitélésű dolgok.
Jó, akkor vedd annak. De annyit még hozzátennék, hogy mindenféle ilyen, és ehhez hasonló összehasonlítást fix. fej pozíció, és fix. hangerő mellett szabad csinálni. Ráadásul ha jobban felhangosítom, hallhatóan torzabb lesz az egész. (normál hangerő, ami nem halk, de nem is hangos) Ha lehalkítom, az is csalhat!

De ha már szubjektív megítélésen van a hangsúly, és keresünk esetleg negatívumot: Nagyon sajnálom, hogy CD minőség esetében 48 khz-en jobban szól a rendszerem, nem pedig 192 khz-en. De TAS3108-al frankón összehozható szimmetrikusan az AD1862, na és persze az összegzett 21 bit sem maradhat el! ;) Mert megoldható ezzel a chippel is a 21 bit. Több legyet egycsapásra. Én ebbe fektettem bele, de ez már teljes szubjektív megítélésű dolog.

Konzol
Hozzászólások: 962
Csatlakozott: 2016.03.23. 18:47
Tartózkodási hely: Miskolc

#59 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Konzol » 2017.02.21. 23:46

Mi a mértékegysége a térleképzésnek? Hogy mérjük a részletezőképességet, a zeneiséget, a mikrodinamikát? Hogy értelmezzük a "több magasa van", " jobb a basszusa" kifejezéseket -természetesen objektíven-, miközben a frekvenciamenetek egyformák?

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#60 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.21. 23:53

Mérésnek nem minden esetben van haszna. Pl. ha 200 ohmos ellenállással zárod le az áramkimenetet, kb. ugyanannyi torzítást fogsz mérni, mintha csak 10 ohmmal zárnád le. Miközben hangban pedig elég sok különbség lehet és van.

Nyilván része az építéseknek a szubjektív megítélés is. Én leteszteltem, meghallgattam, több felvételt meghallgattam. Olyat is, amit már rég hallgattam, az EPCOS MKT-s módosítások előtt, SZVSZ... qrva jól szól, nem kell ide jobb chip. Csak az a fránya 192 khz nem tetszik a CD-knél, ahogy előbb írtam. Talán szimmetriával ez mérséklődik, vagy nem, de szerintem tuti, hogy maradok CD esetében 48 khz-nél. Most meg örülhetünk annak, hogy CD a legelterjedtebb formátum... :D

Avatar
hodyka
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2016.03.25. 21:48
Tartózkodási hely: Biharkeresztes

#61 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: hodyka » 2017.02.22. 06:07

Toto írta:
2017.02.21. 23:53
Csak az a fránya 192 khz nem tetszik a CD-knél, ahogy előbb írtam. Talán szimmetriával ez mérséklődik, vagy nem, de szerintem tuti, hogy maradok CD esetében 48 khz-nél. Most meg örülhetünk annak, hogy CD a legelterjedtebb formátum... :D
44.1/88.2/176.4/352.8

48/96/192/384, ha a 48 tetszik akkor a 192 is kéne, ha jó a cuccod ;)
Denon DN-C635, USB CM6631A I2s OUT, AK4495 i2S DAC, TDA8950 D Class 2x150 watt, Videoton DC 4588

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#62 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.22. 16:45

Na professzor urak, kész a 21 bites kód is! Már csak egy EEPROM kell, amibe a HEX fájlt fel lehet tölteni, és kész is. Ja meg TAS3108 chip is kell hozzá. :lol:
Kódot és a leírásokat többször átnéztem, ez alapján biztosan működnie kell a 21 bitnek. De itt maradok, tehát se több, se kevesebb! :mrgreen:
Talán biteltolásnál elég lett volna csak egy SHL(20) művelet, de bírja a DSP, tehát csak az első 21 bit LSB-t hagyja a regiszterben.

Számoljunk, ez a 21 bit mennyivel is több, mint 16 bit? Pontosan 5 bittel több. Ennyi szükséges még, azt mondom.
48/96/192/384, ha a 48 tetszik akkor a 192 is kéne, ha jó a cuccod
...mindegy.... :lol:

Avatar
hodyka
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2016.03.25. 21:48
Tartózkodási hely: Biharkeresztes

#63 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: hodyka » 2017.02.22. 17:01

Toto írta:
2017.02.22. 16:45
Számoljunk, ez a 21 bit mennyivel is több, mint 16 bit? Pontosan 5 bittel több. Ennyi szükséges még, azt mondom.
48/96/192/384, ha a 48 tetszik akkor a 192 is kéne, ha jó a cuccod
...mindegy.... :lol:
Szerinted ez így jó..........gondolod ;)
Denon DN-C635, USB CM6631A I2s OUT, AK4495 i2S DAC, TDA8950 D Class 2x150 watt, Videoton DC 4588

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#64 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.22. 19:54

Konzol írta:
2017.02.18. 12:31
dyscus írta:
2017.02.18. 11:35
Konzol!
Írhatnál egy rövid tananyagot erről a SOX programról. Te értesz hozzá, mi analóg "öregek" nem.
Huhh... a sox-nak csak a képességeit felsorolni vagy két oldal kever, formátumot átalakít effekteket tud...... Mit szeretnél vele csinálni leginkább?
Bocsi a kései reflektálásért, de a bátyám is összetörte magát. Lehet a másik fórumról fog rajtunk valamilyen hitgyülis átok. :lol:
Szóval az érdekelne, hogy mondjuk 24bitről milyen beállítással lehet a legjobb minőséggel lefelé konvertálni, illetve a magasabb mintavételröl 96 k-ra szintén lefelé konvertálni. Mindezt flacba.

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#65 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.22. 20:04

KD mester írta:
2017.02.18. 15:44
MOT64 írta:
2017.02.18. 13:04
dyscus írta:
2017.02.18. 12:27
"pedig annak a dinamika-tartománya hallhatóan kevesebb, mint akár egy mezei 16 bites CD-é"
Most komolyan. Hallottál te már szólni egy rendes, legalább középszintű LP-re épülő rendszert szólni?
Pedig bizony, elvileg az LP dinamika-tartománya közel 30dB-vel elmarad a CD lejátszók képességeihez. Akárki, akármit is hall benne. Amikor a '80-as évek elején létrehozták a CD szabványt, ez volt az egyik kitétel, hogy az analóg rendszereknél nagyobb felbontóképességű legyen. Ettől, persze lehet, hogy valakinek inkább az LP hangja jön be.

BOCS! De ahogy olvasom ezt a topic-ot a következő jutott rólatok eszembe. Nem állhatom meg, hogy ne linkeljem be. Még egyszer bocsi. :D

https://www.youtube.com/watch?v=Jjheduj7Cls
Asszem ez is nagyon találó! ;) Valahogy ja...
Bizony tényleg az LP-nek kisebb a dinamikája, de tud olyat, amit a digitális soha: Az LP zaja alatt még -6dB-el hallható torzítatlan műsorjel van, a digirencerben meg a jel elkezd torzítani, majd megszűnik. A felbontóképesség ezért csak elméletben jobb, a gyakorlatban nem. Nem tudom bizonyosan, de lehet, hogy ezért van az, hogy a zajosabb csöveskimenet jobban tetszik mint a csendes félvezetős.

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#66 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.22. 20:08

Toto írta:
2017.02.18. 19:09
Ha 18 bites AD1865-ös 24 khz-es (48 khz mintavételes) négyszögjelre gondolsz, annak valóban ilyen a jelalakja. De a szinusznak is.
Dys-cus kolléga biztosan tudja igazolni.
Nem teljesen azért, a 2400Hz-s jel inkább hasonlít az alattalévőhöz, de még annál is jobb. (trafó?)

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#67 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.22. 20:12

Maradjunk annyiban, hogy egy OBJEKTÍVEN jól összeépített digitális jelforrás sokkal jobb, mint bármelyik LP.
Objektív nem feltétlenül egyenlő a drágával sajnos.
Az más kérdés, hogy alig hallottam objektívan jól összeépített digitális jelforrást, nekem is sokat kell még dolgoznom rajta.

Trafó? Azon van tekercs, és van vasmag. Tekercs anyaga, és a vasmag anyaga is befolyásolja a hangminőséget. És még egy csomó minden.

Máshogy közelítem meg a kérdést. Marad minden (részben) ugyanúgy, mint eddig, csak szimmetrikus kialakítással és összegzett 21 bittel,
sokkal jobb digitális jelforrással. Persze lesz itt-ott változás, de már azzal a minőséggel is elégedett vagyok, amivel most rendelkezem.
Rosszabb ne legyen.

Már most qrva jó a térleképzés, epcos tuning még dobott ezen is! Hátrafelé is van hang, elég szépen. (amennyiben a felvétel ilyen)
De GTA5 is ilyen.

Konzol
Hozzászólások: 962
Csatlakozott: 2016.03.23. 18:47
Tartózkodási hely: Miskolc

#68 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Konzol » 2017.02.23. 11:37

dyscus írta:
2017.02.22. 19:54

Bocsi a kései reflektálásért, de a bátyám is összetörte magát. Lehet a másik fórumról fog rajtunk valamilyen hitgyülis átok. :lol:
Szóval az érdekelne, hogy mondjuk 24bitről milyen beállítással lehet a legjobb minőséggel lefelé konvertálni, illetve a magasabb mintavételröl 96 k-ra szintén lefelé konvertálni. Mindezt flacba.
A málnádra belépsz putty-val! A málnának legyen internet kapcsolata!

apt-get update
apt-get install sox

csinálj egy fájlt - nano, mcedit - az /usr/local/bin -be conv.sh néven!
a tartalma legyen:
--- INNENTŐL ---
#!/bin/bash

mkdir converted

for file in *.flac; do sox "$file" -b 16 "converted/$(basename "$file")" -V -S rate -s -a 44100 dither -s ; done

--- IDÁIG ---

utána chmod +x /usr/local/bin/conv.sh

egy fájl konvertálása:

24 bit, 48 Khz-re:

sox ./konvertalando_file_neve -b 24 ./konvertalt_fajl_neve -V -S rate -s -a 48000 dither

Egy könyvtár összes fájljának konvertálása:
Belépsz a könyvtárba:

cd /itt/vannak/a_zeneim

bemásolod a conv.sh-t abba a könyvtárba ahol a konvertálandó fájlok vannak!
így:
cp /usr/local/bin/conv.sh ./

./conv.sh

A konvertálással elvan egy ideig, közben mindenféle infókkal halmoz el, többek közt mutatja épp hol tart.
Amikor végzett, lesz egy converted nevű könyvtárad amikben az átkonvertált fájlok vannak.
Ha módosítani szeretnéd a bitmélységet akkor a -b 16 helyett -b 24 kell, vagy fordítva a 44100 helyett 48000 vagy 88200 vagy 96000 kell.
Windows alatt is fut a sox, de azt sose próbáltam. A parancssori kapcsolók megegyeznek, egyedül a fájlok útvonalának kijelölése tér el.

A conv.sh script linuxra készült.

Avatar
Sanya
Hozzászólások: 132
Csatlakozott: 2016.03.09. 07:44
Tartózkodási hely: Dunakeszi / Sopron
Kapcsolat:

#69 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Sanya » 2017.02.23. 13:44

Érdekes ez a topic, illetve érdekesek a vélemények.

Adott egy analóg forrás, amit valamilyen mintavételi frekvenciával, valemekkora bitmélységgel és valamilyen analóg-digitál átalakítóval digitalizálnak. Véleményem szerint nem az számít, hogy egy hangrendszer ezt a digitális felvételt milyen paraméterekkel alakítja vissza, hanem az, hogy a visszaalakítás folyamata legyen ugyanolyan mint ahogyan a felvétel készült. Mindenféle hitvita nélkül, ha a digitalizálás delta-sigma átalakítóval készült, akkor a visszaalakítás is delta-sigma átalakítóval történjen. Ha a digitalizálás során a mintavételi frekvencia 48kHz volt, ami ideális esetben egy ehhez a frekvenciához méretezett aliasing szűrőt is tartalmazott, akkor ezt ezen a mintavételi frekvencián illendő visszahallgatni, szintén a hozzá tartozó aliasing szűrővel. Szerinten így garantálható az, hogy az analóg forráshoz legközelebb álló végeredményt kapjuk.

Objektíven megközelítve egy hangrendszeren nem azért szól máshogyan egy 44.1kHz-es és egy 48kHz-es mintavétellel lejátszott felvétel, mert a hangrendszer (ide értve a DAC-ot is) az egyik mintavételi frekvenciát jobban tudja/szereti mint a másikat, hanem azért mert a forrás digitalizálása során eltérő volt a mintavételi frekvencia. Ide értve természetesen a magasabb (88.1kHz, 96kHz) mintavételi frekvenciákat is.

A resampling csak tovább rontja a helyzetet. Természetesen le lehet játszani egy CD felvételt 48kHz-es mintavételi frekvenciával is, de ez garantáltal a legrosszabb eredményt fogja hozni. Sok platformon (például Raspberry Pi) eleve kerülendő a 44.1kHz-es (és ennek egész számú többszörösén) a lejátszás, mert képtelen a pontos mintavételi frekvenciát előállítani. A frekvencia a PAL videó szabványból van származtatva, mely az eredeti célkitűzése szerint minden egyes aktív videó sorban 3 darab mintát akart átvinni. Ennek alapján:

294 x 50 x 3 = 44100 (294 aktív sor van egy félképben, 50 darab felkép van egy másodpercben)

Törzstényezőkre bontva a 44.1kHz-et az is belátható, hogy ezt a mintavételi frekvenciát igen nehéz megfelelő pontosággal előállítani, illetve klasszikus frekvenciákból származtatni. Ilyen "probléma" nincs a 48kHz-es mintavételi frekvencia esetében. Nem véletlen, hogy komolyabb eszközök a 44.1kHz és a 48kHz mintavételi frekvencia előállításához két kvarcot használnak.

Véleményem szerint egy számítógépes platformon a 48kHz/96kHz/192kHz mintavételi frekvenciával készült és lejátszott felvételek mindig jobb minőségűnek fognak tűnni mint a 44.1kHz/88.2kHz/176.4kHz mintavétel esetében. Ez nem egy szubjektív vélemény, hanem egy matematikailag alátámasztható és kiszámolható dolog. Érdekes talán az is, hogy a digitális világban a CD-n kívül nem is nagyon használják a 44.1kHz-es mintavételi frekvenciát (DAB:32kHz, DAT:48kHz, DVB:48kHz). Persze az már egy újabb kérdést vet fel, hogy ha egy zenei művet kiadnak CD-n és DAT-on akkor vajon mind a két mintavételi frekvenciával elkészítik a felvételt, vagy valamelyik média konverzió eredménye...

Avatar
hodyka
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2016.03.25. 21:48
Tartózkodási hely: Biharkeresztes

#70 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: hodyka » 2017.02.23. 14:40

Sanya nagyon jól leírtad a lényeget

Akkor ha jól értelmezem, olyan DAC kellene aminek az aliasing szűrőjét lehetne állítani a mintavételi frekihez, vagyis átkapcsolható minden frekihez............. :?:
Denon DN-C635, USB CM6631A I2s OUT, AK4495 i2S DAC, TDA8950 D Class 2x150 watt, Videoton DC 4588

Avatar
Sanya
Hozzászólások: 132
Csatlakozott: 2016.03.09. 07:44
Tartózkodási hely: Dunakeszi / Sopron
Kapcsolat:

#71 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Sanya » 2017.02.23. 14:55

Igen is meg nem is.

Ha elfogadjuk azt a tényt, hogy az analóg sáv 20Hz-20kHz-ig terjed, akkor 44.1kHz esetében a szűrőnek 20kHz-et még át kell eresztenie, de 22.05kHz-nél már vágnia kell. Az átmeneti sáv szélessége 2.05kHz, ami igen keskeny. Nagyon meredek szűrő kell. 88.2kHz-es mintavétel esetében az átmeneti sáv sokkal szélesebb lehet. Nem kell már olyan meredek szűrő. Minél meredekebb az aliasing szűrő annál rosszabbak a tulajdonságai. Én azt mondanám, hogy ha egy rendszerben az aliasing szűrő 44.1kHz-re van méretezve akkor azt nem használnám 88.2kHz-re, mert rosszabb lesz a végeredmény. Feleslegesen használnánk meredek szűrőt. A 44.1kHz kontra 48kHz esetében nem olyan nagy a különbség, de magasabb mintavételi frekvenciákra más szűrőt használnék.

Ez persze csak elméleti gondolatmenet. Sokkal fontosabbnak tartom a megfelelő mintavételi frekvencián történő lejátszást.

Avatar
hodyka
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2016.03.25. 21:48
Tartózkodási hely: Biharkeresztes

#72 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: hodyka » 2017.02.23. 15:07

Sanya írta:
2017.02.23. 14:55
Sokkal fontosabbnak tartom a megfelelő mintavételi frekvencián történő lejátszást.
Bocsi ezt nem írtam, de Én is így gondoltam, csak nem írtam elé az irományomank ;)
Denon DN-C635, USB CM6631A I2s OUT, AK4495 i2S DAC, TDA8950 D Class 2x150 watt, Videoton DC 4588

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#73 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.23. 17:23

Köszönöm Konzol!

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#74 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.23. 17:34

Sanya írta:
2017.02.23. 14:55
Igen is meg nem is.

Ha elfogadjuk azt a tényt, hogy az analóg sáv 20Hz-20kHz-ig terjed, akkor 44.1kHz esetében a szűrőnek 20kHz-et még át kell eresztenie, de 22.05kHz-nél már vágnia kell. Az átmeneti sáv szélessége 2.05kHz, ami igen keskeny. Nagyon meredek szűrő kell. 88.2kHz-es mintavétel esetében az átmeneti sáv sokkal szélesebb lehet. Nem kell már olyan meredek szűrő. Minél meredekebb az aliasing szűrő annál rosszabbak a tulajdonságai. Én azt mondanám, hogy ha egy rendszerben az aliasing szűrő 44.1kHz-re van méretezve akkor azt nem használnám 88.2kHz-re, mert rosszabb lesz a végeredmény. Feleslegesen használnánk meredek szűrőt. A 44.1kHz kontra 48kHz esetében nem olyan nagy a különbség, de magasabb mintavételi frekvenciákra más szűrőt használnék.

Ez persze csak elméleti gondolatmenet. Sokkal fontosabbnak tartom a megfelelő mintavételi frekvencián történő lejátszást.
Itt ugye lehet káromkodni?
Sanya! Mi van akkor, ha leszarom az antialiasing szűrőt minden frekin? Mivel erősítőm jó, átvitele 45kHz-nál megszűnik, de természeteshez közeli hangja van. Hangfalam jó, 22kHz után meredeken esik a jel. Előfokom jó, akkora tartaléka van átvitelben, fázisban, erősítésben, hogy a 20k feletti jelek nem zavarják. Akkor minek nekem szűrő a konyhán kívül? Nos nincs is ilyen a DAC-omban. Szvsz. sokan, sokat rugóznak a szűrőkön. Aláírom befolyásolják a hangot. De éppen ezért akkor minek kellene alkalmazni őket? Ha nincsenek, nem befolyásolják a hangot. Eccerű ez mint a faék. :P

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#75 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.23. 17:55

És még valami: Teljesen igaz az a nézet, hogy mindent olyan paraméterekkel (bit, freki) játszunk le, amivel felvették. Átkonvertálni nem jó, de néha kell. :)

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#76 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.23. 18:07

Én továbbra sem látom azt, hogy rossz lóra tettem volna. Persze az azért rosszul érintett, hogy ha már nincs meg a megfelelő körítés, akkor bizony lehetnek itt-ott meglepetések. Dys-cus, ugye tudod mit jelent a 21 bit? 2x-es felbontást a 20 bites-hez képest! (legalább is elvileg) És, hogy miért van elvileg 2x-es felbontás? A szimmetrikus kivitelezés miatt, amivel még jel-zaj arányt is javítunk. Amiben a 20 bites alapból jobb, mint ami kevesebb. Persze az R2R sem tudja teljesen dekódolni a 20 bitet, tehát nem kódol, hanem generál, meg ugye egyéb más tulajdonságai is lehetnek a DAC-nak, tehát, hogy mit kapunk, az a kivitelezés után fog úgyis kiderülni.

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#77 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.23. 18:52

Toto írta:
2017.02.23. 18:07
Én továbbra sem látom azt, hogy rossz lóra tettem volna. Persze az azért rosszul érintett, hogy ha már nincs meg a megfelelő körítés, akkor bizony lehetnek itt-ott meglepetések. Dys-cus, ugye tudod mit jelent a 21 bit? 2x-es felbontást a 20 bites-hez képest! (legalább is elvileg) És, hogy miért van elvileg 2x-es felbontás? A szimmetrikus kivitelezés miatt, amivel még jel-zaj arányt is javítunk. Amiben a 20 bites alapból jobb, mint ami kevesebb. Persze az R2R sem tudja teljesen dekódolni a 20 bitet, tehát nem kódol, hanem generál, meg ugye egyéb más tulajdonságai is lehetnek a DAC-nak, tehát, hogy mit kapunk, az a kivitelezés után fog úgyis kiderülni.
Igen Toto Tudom. Igazad is van elméletileg, műszakilag. De nem biztos, hogy hangzás ügyileg is igazad van. Olyan ez mint a nő. Nagyon szép csajokat felszedtem anno. A bulikban. Jól öltöztek, meg minden. Persze az ember tudja: aki állandóan nadrágban volt, anak X a lába, meg lehet szőrös is. De komoly kapcsolatot (2 hónap felettit) csak úgy kezdtem, hogy a csajt kivittem MINDENFÉLEKÉPPEN a strandra. Ott a 2. randin levetkőzött, a víz meg lemosta az álcafestéket. Ezek után vagy szakítottam, vagy megmaradt. Szóval szépek ezek a műszaki paraméterek, meg a viták róluk, de mikor szembetalálod magad a fülednek szegezett hangal, (a pattanásos, szőrös lábak között a mennyországnak ígért valósággal) akkor is tetszeni fog? Főleg azok után, ha mondjuk előtte Csík janival söröztünk, és zárt körben élő koncertet produkált, aztán itthon ráhallgattam. Nem tudom érted-é a hasonlatot.

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#78 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.23. 18:54

A hasonlatom összevág Toto felvetéseivel. Most jövök rá. :P

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#79 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.23. 20:45

Nem új dolog 2 darab AD1862-t szimmetrikusan alkalmazni. Viszont a korszerűbb digitális kiszolgálás, és a 21 bites trükközés hozzá az.
+célszerű összeválogatni a chipeket a legkevesebb THD elérése miatt, és egyébként is.
Spoiler!
De akkor beszélgessünk a nőkről... Szerintem a minőség többet ér, mint a mennyiség. Aki azt mondja, hogy sok szép nővel volt dolga, azt csak úgy tudom értelmezni, hogy számára volt csak sok szép nő, aki szét tette neki a lábát, és kitudja, mennyi embernek még rajta kívül. Nekem a legtöbb nő csupán csak átlagos nő, primitív ösztönlény, aki p*nával született. És általában ilyen ösztön-vezérelt IQ huszár némbernek az kell, mint a másik ösztön-vezérelt k.rvának. Vagy akkor is előrébb vagy bármelyik r.bancnál, ha van jó kocsid, vagy sok pénzed. Még most is felszedhetsz jó kinézetű, fiatal, de iq huszár kurvákat. Lízingelj luxus autót, vegyél jó kinézetű öltönyt, és beszélj egy bizonyos pénzesbélával, hogy különböző repülős/családi kirándulásokért cserébe adja oda a lakását/házát pár napig. Mozogj olyan körökben, ahol felszedhetsz ilyen iq nulla némbereket. Haverokat is be lehet szervezni, stb... Lehet, hogy pénzes tud még további tanácsokat is adni.

Nekem olyan nő kell, aki szép, intelligens, érzelmi intelligenciája van, na meg... elfogad. :lol: Az, hogy smink nélkül kicsit rosszabbul néz ki, az nem érdekel. Smink, hajfesték lehet a nőn, csak tetkó ne legyen. Meg úgy nézzen is ki mindenhol, aki nő.

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#80 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.23. 21:47

R2R DAC-nál, legyen ez PCM56, 58, 63, 1702, 04, vagy AD1860 62 64 65, vagy TDA1540,41,45... még meg lehetne csinálni a S/H áramkört, I2S vagy RJ WCLK periódusai szerint. (viszont a TDA alapból I2S, erre figyelni kell).

Mégpedig maximum 6-7 ohm ellenállásos DAC lezárása mellett. Visszacsatolt jelerősítő megépítésével. (és sok idő belefektetésével)
De én biztosan maradok TotoWood IV-nél, míg nem lesz jobb. Márpedig nagyon úgy tűnik, hogy nem lesz jobb.

Csak leírtam, hogy sokkal célszerűbb lenne glitch csökkentésével foglalkozni, mint, hogy össze-vissza vásárolni minden sz*rt az ebayről, mert ez vagy az (akkivel nem is beszélgetünk) is ezt vásárolta.

DAC nem fog elszállni. Viszont nagyon ESD érzékeny az AD dac, és az se jó, ha áramkimenete semmivel nincs terhelve, mivel akkor tönkremehet.

Avatar
MOT64
Hozzászólások: 231
Csatlakozott: 2016.04.06. 18:37
Tartózkodási hely: Veszprém

#81 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: MOT64 » 2017.02.24. 08:31

dyscus írta:
2017.02.23. 17:34
Sanya írta:
2017.02.23. 14:55
Igen is meg nem is.

Ha elfogadjuk azt a tényt, hogy az analóg sáv 20Hz-20kHz-ig terjed, akkor 44.1kHz esetében a szűrőnek 20kHz-et még át kell eresztenie, de 22.05kHz-nél már vágnia kell. Az átmeneti sáv szélessége 2.05kHz, ami igen keskeny. Nagyon meredek szűrő kell. 88.2kHz-es mintavétel esetében az átmeneti sáv sokkal szélesebb lehet. Nem kell már olyan meredek szűrő. Minél meredekebb az aliasing szűrő annál rosszabbak a tulajdonságai. Én azt mondanám, hogy ha egy rendszerben az aliasing szűrő 44.1kHz-re van méretezve akkor azt nem használnám 88.2kHz-re, mert rosszabb lesz a végeredmény. Feleslegesen használnánk meredek szűrőt. A 44.1kHz kontra 48kHz esetében nem olyan nagy a különbség, de magasabb mintavételi frekvenciákra más szűrőt használnék.

Ez persze csak elméleti gondolatmenet. Sokkal fontosabbnak tartom a megfelelő mintavételi frekvencián történő lejátszást.
Itt ugye lehet káromkodni?
Sanya! Mi van akkor, ha leszarom az antialiasing szűrőt minden frekin? Mivel erősítőm jó, átvitele 45kHz-nál megszűnik, de természeteshez közeli hangja van. Hangfalam jó, 22kHz után meredeken esik a jel. Előfokom jó, akkora tartaléka van átvitelben, fázisban, erősítésben, hogy a 20k feletti jelek nem zavarják. Akkor minek nekem szűrő a konyhán kívül? Nos nincs is ilyen a DAC-omban. Szvsz. sokan, sokat rugóznak a szűrőkön. Aláírom befolyásolják a hangot. De éppen ezért akkor minek kellene alkalmazni őket? Ha nincsenek, nem befolyásolják a hangot. Eccerű ez mint a faék. :P
Tudom nem engem kérdeztél, de had mondjam el én is a vélményem. Sajnos nem így működik a dolog, ahogy gondolod. Az antialiasing szűrőt az A/D átalakítás előtt KELL!!! alkalmazni. Ellenkező esetben a mintavételezett jelsorozatban megjelennek olyan fantom frekvenciák, amik sohasem voltak ott és igencsak megzavarnák a hangképet. Sokan tévedésben vannak és azt hiszik, hogy a mintavételi freki határozza meg a digitalizált frekvenciasáv tetejét. De ez nem igaz. Az antialiasing szűrő törésponti frekvenciája sávkorlátozza felülről a jelet, majd ehhez választják meg a Shannon törvény szerint a mintavételi frekit, természetesen valamilyen szabványos értéket.
Amit Sanya írt, az teljesen helyén van. Sajnos még az ideálisat megközelítő karakterisztikájú szűrő sem létezik. Pl. egy első fokú szűrő még 10x f0 frekvencián is csak 10-ed részére csillapítja a jelet, tehát jó részét még átengedi. A fázistolása pedig f0 /10 frekvencián is már 6 fok. (Pl. egy 20kHz-re méretezett szűrő 2kHz-en már 6 fokot forgatja a fázist.) Ha nagyobb fokszámú szűrőket használnánk, a frekimenet meredekebb (ideálisabb) lenne, de a fázist nagyon összekutyulnánk.
Szerintem a szűrő kérdés jelenleg a legsarkalatosabb pontja a digitális jelátalakításnak, de nem megkerülhető. Ezért is van létjogosultsága a nagyobb frekvencián történő mintavételezésnek, ahogy Sanya is írta. Nem 100 kHz-es hangokat akarunk hallgatni, hanem ezzel a szűrők törésponti frekvenciáit lehet a hangfrekis sávtól minél távolabb tolni.
Ebből az következik, hogy már a bedigitalizált stúdió felvételek is el vannak b@szva (ha neked szabad, akkor nekem is :-) ). Legalább is, ami a felső tartomány fázisviszonyait illeti. Ezért van szebb, meg kevésbé szebb és teresebb felvétel.

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#82 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.24. 08:46

Értem én, de az enyém mitől forog? Nincs benne szűrő, sem a DA előtt, sem utána. Szóval akkor az én dakom nagyon szar? :)

Avatar
MOT64
Hozzászólások: 231
Csatlakozott: 2016.04.06. 18:37
Tartózkodási hely: Veszprém

#83 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: MOT64 » 2017.02.24. 09:01

Nincs a D/A után semmilyen szűrő?
Akkor valószínűleg a hangfrekis sáv felett megjelennek a mintavételi frekvencia többszörösei is, amit a rendszered (erősítő, hangdoboz) felső határfrekvenciája majd korlátoz.
Ha ez így jól szól, és tetszik, akkor hurrá, egyszerűen megoldottad a kérdést. Ez igazából elméleteleg nem szép mutatvány, mert nem azt a fekvenciaspektrumot kaptad vissza, ami bedigitalizálás előtt volt. Na bumm.
A hangképben (az én megítélésem szerint) ez egy kicsit keménnyé, nyersé teszi a hangot. Ettől olyan ütős, nyomulós hangja lesz a rendszerednek. Bizonyos láncokon ez jó is tehet és feldobhatja a hangot, annak aki ezt szereti. Szerintem már hosszú ideje erről vitatkozunk: multibit vs. Delta-Sigma. Én a magam részéről jobban kedvelem a nyugodtabb, analitikusabb, teresebb hangképet, amit nálam is hallhattál. ;)

Avatar
Sanya
Hozzászólások: 132
Csatlakozott: 2016.03.09. 07:44
Tartózkodási hely: Dunakeszi / Sopron
Kapcsolat:

#84 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Sanya » 2017.02.24. 09:21

dyscus írta:
2017.02.24. 08:46
Értem én, de az enyém mitől forog? Nincs benne szűrő, sem a DA előtt, sem utána. Szóval akkor az én dakom nagyon szar? :)
De Dyscus Mester szereti a trafókat, és biztosan van a DA után egy trafó. Nem kell aliasing szűrő, a trafó is megteszi, hiszen nagyjából ugyanúgy fog viselkedni a rendszer. Sőt, jobbak is a paramétereik.

Legyen adott a rendszered. Kell egy kétsugaras szkóp. Az egyik sugár legyen a DAC közvetlen kimenete, a másik sugár legyen a trafó (vagy aliasing szűrő) utáni kimenet. Rajzoltasd egymásra a két sugarat, vagy a mi még jobb, vond ki egymásból a két jelet. A kivonás eredménye apró kis tüskék lesznek. A DAC kimenete ahogyan új digitális mintát kap, rögtön (setling time figyelembe vételével) beáll az új értékre. Bár a DAC-nak lesz egy slew rate értéke, de ez elég nagy lesz, tehát a DAC kimenete egy lépcsős jel lesz. Ennek a spektruma igen nagy is lehet. Az aliasing szűrő, vagy egy jól méretezett trafó ezeket fogja simítani.

Való igaz, hogy a digitális jelfolyam már nem tartalmazhat 20kHz feletti összetőket, hiszen ezt már a digitalizálás során kiszűrték, így elviekben nem kellene az aliasing szűrő a kimeneten. De az aliasing szűrő pontosan a kimeneti jel lépcsősségét fogja simítani. Mivel a trafónak jobban a paraméterei mint az aliasing szűrőnek, így nem csak szubjektíven, hanem objektÍven is alátámasztható, hogy Dyscus Mester miért is ragaszkodik a trafós megvalósításhoz.

Avatar
MOT64
Hozzászólások: 231
Csatlakozott: 2016.04.06. 18:37
Tartózkodási hely: Veszprém

#85 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: MOT64 » 2017.02.24. 09:31

Bocs Sanya, jó amit írsz, de szerintem fogalmi nézeteltérések vannak.

Az "antialiasing" szűrő az a szűrő, amit az analóg-digitális átalakítás előtt az analóg jel sávkorlátozására használnak, hogy elkerüljék az alias vagy fantom frekvenciák megjelenését a digitalizált jelben.
A digitális-analóg átalakítás után használt jelsimító szűrőket már nem nevezik antialiasing szűrőnek. Ezek a visszalakítás során megjelenő felharmonikusok kiszűrését szolgálják. Lehetnek analóg vagy újabban digitális szűrők is.

Amúgy tényleg a trafó és Dyscus. Olyan biztos dolgok, mint a "halál és az adók" (Meet Joe Black) Túl korán van még, nem esett le. :D

Avatar
Sanya
Hozzászólások: 132
Csatlakozott: 2016.03.09. 07:44
Tartózkodási hely: Dunakeszi / Sopron
Kapcsolat:

#86 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Sanya » 2017.02.24. 09:34

Elnézést a pontatlan fogalmazásért. Igazad van. Nem úgy hívják. Lehet, hogy nekem is még reggel van...

Nevezzem inkább rekonstrukciós szűrőnek? Valahol mint ha ezt a megnevezést is láttam volna.

Avatar
MOT64
Hozzászólások: 231
Csatlakozott: 2016.04.06. 18:37
Tartózkodási hely: Veszprém

#87 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: MOT64 » 2017.02.24. 09:34

:D :D :D

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#88 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.24. 11:19

MOT64 írta:
2017.02.24. 09:01
Nincs a D/A után semmilyen szűrő?
Akkor valószínűleg a hangfrekis sáv felett megjelennek a mintavételi frekvencia többszörösei is, amit a rendszered (erősítő, hangdoboz) felső határfrekvenciája majd korlátoz.
Ha ez így jól szól, és tetszik, akkor hurrá, egyszerűen megoldottad a kérdést. Ez igazából elméleteleg nem szép mutatvány, mert nem azt a fekvenciaspektrumot kaptad vissza, ami bedigitalizálás előtt volt. Na bumm.
A hangképben (az én megítélésem szerint) ez egy kicsit keménnyé, nyersé teszi a hangot. Ettől olyan ütős, nyomulós hangja lesz a rendszerednek. Bizonyos láncokon ez jó is tehet és feldobhatja a hangot, annak aki ezt szereti. Szerintem már hosszú ideje erről vitatkozunk: multibit vs. Delta-Sigma. Én a magam részéről jobban kedvelem a nyugodtabb, analitikusabb, teresebb hangképet, amit nálam is hallhattál. ;)
Hallottad, nem nyomulós, reszelős, hanem analógos.

dyscus
Hozzászólások: 1506
Csatlakozott: 2016.03.21. 23:14
Tartózkodási hely: Kecskemét

#89 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: dyscus » 2017.02.24. 11:21

Sanya írta:
2017.02.24. 09:21
dyscus írta:
2017.02.24. 08:46
Értem én, de az enyém mitől forog? Nincs benne szűrő, sem a DA előtt, sem utána. Szóval akkor az én dakom nagyon szar? :)
De Dyscus Mester szereti a trafókat, és biztosan van a DA után egy trafó. Nem kell aliasing szűrő, a trafó is megteszi, hiszen nagyjából ugyanúgy fog viselkedni a rendszer. Sőt, jobbak is a paramétereik.

Legyen adott a rendszered. Kell egy kétsugaras szkóp. Az egyik sugár legyen a DAC közvetlen kimenete, a másik sugár legyen a trafó (vagy aliasing szűrő) utáni kimenet. Rajzoltasd egymásra a két sugarat, vagy a mi még jobb, vond ki egymásból a két jelet. A kivonás eredménye apró kis tüskék lesznek. A DAC kimenete ahogyan új digitális mintát kap, rögtön (setling time figyelembe vételével) beáll az új értékre. Bár a DAC-nak lesz egy slew rate értéke, de ez elég nagy lesz, tehát a DAC kimenete egy lépcsős jel lesz. Ennek a spektruma igen nagy is lehet. Az aliasing szűrő, vagy egy jól méretezett trafó ezeket fogja simítani.

Való igaz, hogy a digitális jelfolyam már nem tartalmazhat 20kHz feletti összetőket, hiszen ezt már a digitalizálás során kiszűrték, így elviekben nem kellene az aliasing szűrő a kimeneten. De az aliasing szűrő pontosan a kimeneti jel lépcsősségét fogja simítani. Mivel a trafónak jobban a paraméterei mint az aliasing szűrőnek, így nem csak szubjektíven, hanem objektÍven is alátámasztható, hogy Dyscus Mester miért is ragaszkodik a trafós megvalósításhoz.
Nos igen, szeretem a trafókat. Azt is tudom, hogy szűr. Meg a vékfok is. Erre mondtam, minek a külön szűrő.

Avatar
hodyka
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2016.03.25. 21:48
Tartózkodási hely: Biharkeresztes

#90 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: hodyka » 2017.02.24. 11:25

dyscus írta:
2017.02.24. 11:19
MOT64 írta:
2017.02.24. 09:01
Nincs a D/A után semmilyen szűrő?
Akkor valószínűleg a hangfrekis sáv felett megjelennek a mintavételi frekvencia többszörösei is, amit a rendszered (erősítő, hangdoboz) felső határfrekvenciája majd korlátoz.
Ha ez így jól szól, és tetszik, akkor hurrá, egyszerűen megoldottad a kérdést. Ez igazából elméleteleg nem szép mutatvány, mert nem azt a fekvenciaspektrumot kaptad vissza, ami bedigitalizálás előtt volt. Na bumm.
A hangképben (az én megítélésem szerint) ez egy kicsit keménnyé, nyersé teszi a hangot. Ettől olyan ütős, nyomulós hangja lesz a rendszerednek. Bizonyos láncokon ez jó is tehet és feldobhatja a hangot, annak aki ezt szereti. Szerintem már hosszú ideje erről vitatkozunk: multibit vs. Delta-Sigma. Én a magam részéről jobban kedvelem a nyugodtabb, analitikusabb, teresebb hangképet, amit nálam is hallhattál. ;)
Hallottad, nem nyomulós, reszelős, hanem analógos.
Tegnap a vasajtóba reszeltem a cilinderbetét zárját az a is analóg volt, de senkinek nem kívánom :lol: :lol:
Denon DN-C635, USB CM6631A I2s OUT, AK4495 i2S DAC, TDA8950 D Class 2x150 watt, Videoton DC 4588

Avatar
hodyka
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2016.03.25. 21:48
Tartózkodási hely: Biharkeresztes

#91 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: hodyka » 2017.02.24. 11:43

dyscus írta:
2017.02.24. 11:21
Nos igen, szeretem a trafókat. Azt is tudom, hogy szűr. Meg a vékfok is. Erre mondtam, minek a külön szűrő.
Lehet, nem mindegy mit szűr ;)
Denon DN-C635, USB CM6631A I2s OUT, AK4495 i2S DAC, TDA8950 D Class 2x150 watt, Videoton DC 4588

Avatar
Sanya
Hozzászólások: 132
Csatlakozott: 2016.03.09. 07:44
Tartózkodási hely: Dunakeszi / Sopron
Kapcsolat:

#92 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Sanya » 2017.02.24. 11:59

Ha már itt tartunk egy ideje foglalkoztat egy gondolat. Kinek mi a véleménye róla?

Adott egy sztereó DAC, mondjuk egy TDA1543. Ennek asszimetrikus analóg kimenete van. Totó állandóan feszegeti a két vagy több DAC segítségével a felbontás növelését. Abból indulok ki, hogy egy sztereó DAC-on belül a két oldal együttfutása valószínűleg pontosabb mint két különálló chip esetében. Mi van akkor, ha a példánál maradva a TDA1543 DAC két oldalát használom fel arra, hogy az egyik oldalt az eredeti digitális mintával, a másik oldalt pedig a negált mintával hajtom meg és mondjuk egy trafóra vezetem a két oldal jelét? Természetesen a teljes sztereó kialakításhoz így kettő DAC-ra van szükség, de a példában felhasznált TDA1543 alapvetően nem egy drága eszköz. Mivel a chipen belüli két DAC nem vezérelhető pontosan egyszerre, amíg az egyik illetve a másik DAC "rááll" az új értékre egy fél bitnyi minta kerül az összegzést végző trafóra, ezáltal nyerve egy köztes értéket, végeredményben növelve egy kicsit a felbontást. Természetesen így egy apró DC offset is ki fog alakulni átmenetileg a trafón, de tippem szerint ez nem okoz számottevő problémát.

Tudom tudom, ki kell próbálni. De mielőtt megtenném érdemes ez irányban gondolkodni?

Avatar
MOT64
Hozzászólások: 231
Csatlakozott: 2016.04.06. 18:37
Tartózkodási hely: Veszprém

#93 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: MOT64 » 2017.02.24. 12:09

Az ötlet nem rossz, én láttam már ilyet. Használj EXOR kaput a jel invertálásához (programozható inverter), nem lesz késleltetés a két oldal között. :!:

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#94 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.24. 12:12

Szerintem nem lesz jobb az együtt-futás azzal, mert egy tokozáson belül van. TDA1541 valószínűleg jobb, mint a 43.
De én mindenképpen a 20 bites vonalon maradnék. 10 dolláros chipek (manapság), nem egy nagy összeg.
Továbbra is úgy gondolom, hogy chipválogatással lehetne jobb eredményt elérni. De ha már egy tok, arra nem a legrosszabb alternatíva egy AD1865...

Avatar
Sanya
Hozzászólások: 132
Csatlakozott: 2016.03.09. 07:44
Tartózkodási hely: Dunakeszi / Sopron
Kapcsolat:

#95 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Sanya » 2017.02.24. 12:36

MOT64 írta:
2017.02.24. 12:09
Az ötlet nem rossz, én láttam már ilyet. Használj EXOR kaput a jel invertálásához (programozható inverter), nem lesz késleltetés a két oldal között. :!:
Köszönöm a tippet. Sajnos ennyire azért nem egyszerű a megvalósítás, mert multiplexált a bemenet, a sima TDA1543 DAC-nak I2S, a TDA1543A DAC-nak pedig LJ16 vagy RJ16 bemenete van. Szerencsére az utóbbiból sikerült egy tucatot beszereznem.

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#96 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.24. 14:17

http://audiolife.blog.hu/2016/06/28/sze ... ps_tda1543
Most találtam!
Mondjuk én egyiket sem hallgattam még. Lehet, hogy az lesz, mint pl. TDA1540 esetében?
Viszont a torzítása 90-97dB helyet -75dB körül van 0dB-n. Érdekesnek viszont mindenképpen érdekes, sőt.
Lehet, hogy szubjektív megítélésnél jól jön a chip torzítása, illetve a trafó által bevitt torzítás.

Szimmetrikus kialakítás miatt lehet a felbontást 2x-ére növelni akár, de van rá esély, hogy ez a max. a klasszikus R2R D/A esetében.

Avatar
Rézfaszú bagoly
Hozzászólások: 212
Csatlakozott: 2016.03.25. 10:05
Tartózkodási hely: Bubo Cupropenis barlang, Gerecse hegység

#97 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Rézfaszú bagoly » 2017.02.24. 16:22

Toto írta:
2017.02.24. 14:17
http://audiolife.blog.hu/2016/06/28/sze ... ps_tda1543
Most találtam!
Mondjuk én egyiket sem hallgattam még. Lehet, hogy az lesz, mint pl. TDA1540 esetében?
Viszont a torzítása 90-97dB helyet -75dB körül van 0dB-n. Érdekesnek viszont mindenképpen érdekes, sőt.
Lehet, hogy szubjektív megítélésnél jól jön a chip torzítása, illetve a trafó által bevitt torzítás.

Szimmetrikus kialakítás miatt lehet a felbontást 2x-ére növelni akár, de van rá esély, hogy ez a max. a klasszikus R2R D/A esetében.
Négy darabnál -81dB
Ne írjál 97-et, mert 16 biten az elméleti minimum 96dB, a gyakorlatban ez soha nincs meg, 1-2dB-lel mindig rosszabb. Ha meg jobb jel/zajt adnak meg, az "A" súlyozógörbével értik, ami lóßart sem ér, mert a magasat és a mélyeket is durván vágja a súlyozógörbe.
Soha nem jön jól egy torzítás, legfeljebb a féltollú indiánoknál. (No meg az SE csöves végfokoknál :D)

Toto
TotoWood Lab
Hozzászólások: 1375
Csatlakozott: 2016.02.14. 16:26

#98 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: Toto » 2017.02.24. 16:29

Nálam most az egyik 20 bites DAC-nál -97dB-t sikerült elérni, másik DAC-nál pedig sajnos "csak" -94dB-t. (amelyiken logikai inverter van)
Persze ez nem egy fix szám, örökké ugrált valamennyit, de az átlaga ez volt. De majd válogatunk a 30 darabból, ellátjuk TAS3108-al, mellyel csökkentünk -1dB-t a hangerőn, és összegezzük a 21 bitet, oszt majd jobb lesz.

Avatar
hodyka
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2016.03.25. 21:48
Tartózkodási hely: Biharkeresztes

#99 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: hodyka » 2017.02.25. 02:30

A cikk írója nem kicsit elfogult :lol:

http://www.mother-of-tone.com/conversion.htm
Denon DN-C635, USB CM6631A I2s OUT, AK4495 i2S DAC, TDA8950 D Class 2x150 watt, Videoton DC 4588

Avatar
hodyka
Hozzászólások: 490
Csatlakozott: 2016.03.25. 21:48
Tartózkodási hely: Biharkeresztes

#100 Re: 24bit 16bit

Hozzászólás Szerző: hodyka » 2017.02.25. 07:00

Denon DN-C635, USB CM6631A I2s OUT, AK4495 i2S DAC, TDA8950 D Class 2x150 watt, Videoton DC 4588

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 10 vendég