Hangdoboz M60 DST-hez
#51 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Lassan, de biztosan...
#52 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Szuper lesz!
#53 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Eddigi legjobb gondolatom, hogy Tikkurila Empire bútorfestékkel lefestem fehérre. Ecsettel is egész szépen lehet vele dolgozni, bármikor otthon javítható. (Nem is lenne egyszerű bárhová elcipelni, most, üresen 60 kg.) Legfeljebb kinevezem "rusztikus fehér"-nek... Amúgy is a belbecs a lényeg, nemde?
Ja, és még valami nevet is kell találni neki...
#54 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Lancerboy! Majd kereslek telefonon holnap.
Amúgy szép a dobozod.
Amúgy szép a dobozod.
#55 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Ecset helyett lehet jobb lenne valami festőhengerrel talán?
Festékboltban biztos tudják, melyikkel lehet szebb felületet készíteni....
#56 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Bár sok energiát nem tettem eddig bele, de ezidáig csak vízbázisú festékhez való hengereket találtam. Oldószeres festékkel gondolom egyszer használatos, ha bírja a hígítót, de nem ez lenne a legnagyobb tétel...
Közben körbenéztem: Megint tanultam valamit, tényleg van oldószerálló. Köszönöm a tippet!
Közben körbenéztem: Megint tanultam valamit, tényleg van oldószerálló. Köszönöm a tippet!
#57 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Egy jó autófényező, vagy asztalos, aki fest fát, biztos szebb felületet tudna létrehozni, ha már ennyi energiát beleölsz a dobozba, nem érdemes az utolsó lépésnél kompromisszumot kötni. (szerintem)
#58 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Más fórumokon olvastam, hogy fóliáztatnak dobozokat, ha nem olyan a színe, ami "illeszkedik" a környezethez (vagy a többi hangfalhoz). Dekorosok nagyon szépre tudják csinálni, és állítólag nem drága - mondjuk a saját festésnél biztos sokkal drágább... Állat módon néz ki már így is
#59 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Szerintem pedig ha már megvan a festék, és megvan a lelkesedés, akkor egy saját próbát biztos megér!
Vékony rétegek, és közöttük úgy tudom picit csiszolni kell, majd por mentesíteni... a felső réteg már biztosan jól fog sikerülni.
Ha mégsem, akkor még mindig le lehet a nagyját csiszolni, és elvinni egy profihoz!
#60 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Az én hangfalam eleje festve lett. Először szóró gitt, aztán több soron festés, közte vizes csiszolás. A végén felpolíroztam a fotón látható módon. A végeredmény a második képen látható.
#61 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Lancerboy,
Ha a dobozt így megcsináltad, a furnérozás sem okozhat gondot!
Ha a dobozt így megcsináltad, a furnérozás sem okozhat gondot!
#62 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Köszönöm az eddigi segítőkész hozzászólásokat! Most így egyben válaszolnék: Igen, gyönyörű lenne furnérozva, lakkozva... Nagy valószínűséggel én nem tudnám szépen megcsinálni, a profi megoldás a hőprés lenne, de vajon ki és hol vállalna ilyet? Arról nem is beszélve, hogy már a mozgatása is macerás, 60 kg darabja. A másik ellenérv, hogy van egy pár zongoralakk fekete dobozom, kész rémálom takarítani, minden meglátszik rajta, még egy kis szellő is megkarcolja. Az sem elhanyagolható, hogy ha sérülés éri, megintcsak körülményes javítani. Illetve, nem tudom, ti hogy' vagytok vele, de egy-két hét után már nem nézegeti az ember, azért egy csomó pénzt költeni, hogy a látogatóknak is tetsszen??? Bevallom, az erősítőkkel is volt némi "dizájn problémám": Nekem inkább a doboz forma tetszik, ezek a kilógó csövek, trafók nem igazán "jönnek be". De, néhány hét után elmúlt az ellenérzésem, ma már egyáltalán nem zavar!
Szóval, még mindig hajlok a festésre, tűrhető minőségben elkészülhet itthon is, bármikor könnyen javítható.
Még egy érv mellette: Itt, a "nagyfalu" környékén szinte reménytelen értelmes határidőn belül dolgozó iparost találni.
Szóval, még mindig hajlok a festésre, tűrhető minőségben elkészülhet itthon is, bármikor könnyen javítható.
Még egy érv mellette: Itt, a "nagyfalu" környékén szinte reménytelen értelmes határidőn belül dolgozó iparost találni.
#63 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Lancerboy,nagyon szuper a dobozod !
#64 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Egy kicsit haladtam én is. Az első alapozót ecsettel vittem fel, nem lett tökéletes, de amúgy is két réteget terveztem. Csiszoltam, majd a másodikat már velúrhengerrel vittem fel. Soha nem használtam még hengert, sokkal gyorsabb vele a munka, szép egyenletes a felvitel, a sarkok sokkal szebbek, mint ecsettel. Viszont, kissé "rusztikus" a felület. Magyarul rücskös. Próbáltam hígabb festékkel, lassabban kenve, szóval mindent, de nem lett szép sima a felület. Nem tudok rájönni, miért? Holnap kiderül, milyen lesz a fedőfestékkel. (Tikkurila Empire) Egyébként, nem is olyan vészes így sem...
#65 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Ígéretes látvány. Remélem be is váltja a hozzá fűzött reményeket!
#66 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Nem csiszolod át?
#68 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Lancer! Küldtem PÜ-t!
#69 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Nagyon szalad az idő, de azért majdnem készen vannak a dobozok. Közel egy évig hozzájuk sem nyúltam, építettem a szobájukat. Szóval, ugyan csupán próbaváltóval, alap alkatrészekkel, de szól. Állítólag egész jól. DysCus és közös barátunk segítségével véglegesítettük a váltót, viszont ne szaladjunk ennyire előre... Néhány tervezési hibát elkövettem. Először is, ehhez a mélysugárzóhoz felesleges volt ekkora dobozt építeni. Igyekeztem Fs-re hangolni, (25Hz), de úgy egyszerűen nem jó az átvitel. A gyári ajánlás 37 Hz, én alkudtam egy kicsit, most kb. 30 Hz. A reflexcső durván 6 cm hosszú maradt, megszámolni sem tudom, hányszor vágtam rövidebbre. A következő baki a jó vastag, tömör belső drót. Nem könnyű vele dolgozni, a helyére igazítani, vagy rögzíteni a hangszórókhoz, hogy ne a forrasztást feszítse.
A talán legnagyobb bánatom, hogy a mély gyári SPL görbéje 100 hz-en 90 dB-ről indul, s 1 kHz-en eléri a 95 dB-t. A dobozba szerelve bizony kb. 4 dB hiányzik, így füsbe ment a 90 dB érzékenység, szintezhettem nemcsak a magasat, hanem a közepet is. Apropó, középsugárzó: Vélhetően igencsak csuklottak a némeországi gyárban, mert amíg a mély és a magas (talán) aranyozott terminálokat kapott, ezekre könnyedén forrasztottam a drótokat, addig a C90 olyan csatlakozókkal rendelkezik, hogy még egy jobb érzésű autóvillamosságis szaki is csak csóválná a fejét. Ez csavarral van rögzítve a mágnestartó (egyébként jó vastag) "lemezre", viszont sima műanyag szigetelőgyűrűkkel, amelyek nem igazán kedvelték a meleget, ami a drót teflon szigetelésének meg sem kottyant. No, a hangszórók a helyükön, mérni kéne, de hol? Ezeket a monstrumokat bizony le nem cipelem a tetőtérből, így kerestem a visszaverődések szempontjából egy kevéssé macerás helyet a szobában, majd ideiglenesen jól telepakoltam körben kőzetgyapot lapokkal. Sajnos, a dédelgetett álmom, hogy Broskie-féle soros, elsőrendű váltót építek, bizony meghiúsult. Pedig küzdöttem keményen, sok száz mérés van a gépemen... Idővel rájöttem, hogy nincs mese, a közepet fordított polaritással kell bekötnöm, ez szépen kisímította a párhuzamos váltóban a gödröket, de a sorosak (mert kipróbáltam ám egy sima 3 utas sorossal is) átvitele teljesen kaotikus lett tőle...
Szóval, impedanciasimítások, (nagyon nem akartam Zobelt a váltóba) Betettem a dobozokat a helyükre,s amikor már vállalhatónak gondoltam a hangját, a mérésekhez használt régi Yamaha helyett bekötöttem a csöveseket, s jöttek Ottóék. Persze, hogy kevesellték a mélyeket, így hamar kiegészült az eredeti 2,7 mH-s tekercs 4 mH-re. (Így az a vágyam is szertefoszlott, miszerint használhatok elfogadható ellenállású és árú légmagos tekercseket a mélyek előtt. Méricskéltünk, hallgatóztunk, L-Pad-et cserélgettünk, kaptam kölcsön két Superiort legalább a magasok elé, s bár Ottó hümmögött egy kicsit, hogy azért nem olyan jók a mélyek, mint neki otthon, de azért ez egy igen jó doboz. Főleg, hogy a tere bizony jobb az Alba Mira-nak. (Másnap felhívott, hogy ráhallgatott az övéire, nem biztos, hogy jobbak, tény, egy kicsit más karakterű a két doboz. Ez megint felért egy dicsérettel.)
Végül rendeltem egy garnitúra jobb kondit és tekercset, egyelőre C Coil megy alulra, Superior és WAX középre, Alumen a magasakhoz, Clarity Cap CSA a mély és a közép Zobeljeibe, illetve a magas előtti Notch filterbe, ami a kb. 950 Hz-es rezonancián védi a hangszórót.
Néhány mérés a végére:
SPL On Axis kb. 3 méterről, beltérben: Impedancia: Spektogramm:
A talán legnagyobb bánatom, hogy a mély gyári SPL görbéje 100 hz-en 90 dB-ről indul, s 1 kHz-en eléri a 95 dB-t. A dobozba szerelve bizony kb. 4 dB hiányzik, így füsbe ment a 90 dB érzékenység, szintezhettem nemcsak a magasat, hanem a közepet is. Apropó, középsugárzó: Vélhetően igencsak csuklottak a némeországi gyárban, mert amíg a mély és a magas (talán) aranyozott terminálokat kapott, ezekre könnyedén forrasztottam a drótokat, addig a C90 olyan csatlakozókkal rendelkezik, hogy még egy jobb érzésű autóvillamosságis szaki is csak csóválná a fejét. Ez csavarral van rögzítve a mágnestartó (egyébként jó vastag) "lemezre", viszont sima műanyag szigetelőgyűrűkkel, amelyek nem igazán kedvelték a meleget, ami a drót teflon szigetelésének meg sem kottyant. No, a hangszórók a helyükön, mérni kéne, de hol? Ezeket a monstrumokat bizony le nem cipelem a tetőtérből, így kerestem a visszaverődések szempontjából egy kevéssé macerás helyet a szobában, majd ideiglenesen jól telepakoltam körben kőzetgyapot lapokkal. Sajnos, a dédelgetett álmom, hogy Broskie-féle soros, elsőrendű váltót építek, bizony meghiúsult. Pedig küzdöttem keményen, sok száz mérés van a gépemen... Idővel rájöttem, hogy nincs mese, a közepet fordított polaritással kell bekötnöm, ez szépen kisímította a párhuzamos váltóban a gödröket, de a sorosak (mert kipróbáltam ám egy sima 3 utas sorossal is) átvitele teljesen kaotikus lett tőle...
Szóval, impedanciasimítások, (nagyon nem akartam Zobelt a váltóba) Betettem a dobozokat a helyükre,s amikor már vállalhatónak gondoltam a hangját, a mérésekhez használt régi Yamaha helyett bekötöttem a csöveseket, s jöttek Ottóék. Persze, hogy kevesellték a mélyeket, így hamar kiegészült az eredeti 2,7 mH-s tekercs 4 mH-re. (Így az a vágyam is szertefoszlott, miszerint használhatok elfogadható ellenállású és árú légmagos tekercseket a mélyek előtt. Méricskéltünk, hallgatóztunk, L-Pad-et cserélgettünk, kaptam kölcsön két Superiort legalább a magasok elé, s bár Ottó hümmögött egy kicsit, hogy azért nem olyan jók a mélyek, mint neki otthon, de azért ez egy igen jó doboz. Főleg, hogy a tere bizony jobb az Alba Mira-nak. (Másnap felhívott, hogy ráhallgatott az övéire, nem biztos, hogy jobbak, tény, egy kicsit más karakterű a két doboz. Ez megint felért egy dicsérettel.)
Végül rendeltem egy garnitúra jobb kondit és tekercset, egyelőre C Coil megy alulra, Superior és WAX középre, Alumen a magasakhoz, Clarity Cap CSA a mély és a közép Zobeljeibe, illetve a magas előtti Notch filterbe, ami a kb. 950 Hz-es rezonancián védi a hangszórót.
Néhány mérés a végére:
SPL On Axis kb. 3 méterről, beltérben: Impedancia: Spektogramm:
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára lancerboy 2024.06.06. 19:47-kor.
#70 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Waterfall:
THD:
A szobai lecsengés, amely egész jó, de 100 Hz alatt nehéz lenne bármit is javítani, ez sajnos látszik is a doboz átvitelén:
#71 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Egy kis "csatatér"...
#72 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
A váltó jelenleg:
#73 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Köszönjük a beszámolót. Minden így történt, ahogy le vagyon írva. Én meghallgattam, az általam, meg mások által agyongyötört dyscus demó felvételekkel, meg ujjabbakkal is. Nem feltétlenül demo minőségű műsort használtunk. Mérni is mértünk. Örülök, hogy a mélysugárzó átviteli problematikáját sikeresen kezelni tudtuk. A gond a gyártók rossz szokásán alapult. Ugyanis az érzékenységet ők 1 kHz-ra adják meg. Akármilyen legyen is az a sugárzó. Egy mély sugárzó érzékenysége a mély tartományban mindig 3-6dB-vel alacsonyabb, mint 1kHz-n. Gyakorlatilag a váltás frekvenciája miatt (mélysugiról van szó) 1kHz-n nem is kellene szólni a hangszórónak. Persze szól, de azt meg minek. Szóval helyesebb lenne 100-300 Hz között megadni az érzékenységet. Akkor kevesebb lenne a becsapódás.
LB hangfala jó hangfal. Hatalmas, minden irányba, ismétlem: minden irányba kiterjedő térrel. A hang leválik a hangfalról. Hogy ez a hangfal miatt van-e, vagy pedig a meglehetősen optimális lehallgató tér miatt, azt nem tudom, de valószínűsítem, hogy mindkettő szerepet játszik. Bevihetnénk oda egypár Hódika féle Vidit is a nagy basszusával, az mégis csak vinnyogna az Alba mellett. A torzítás az Accuton hangszórók erélye és erénye. Ez hallatszik is. Rendkívül tiszta szinezetlen a megszólalás. Persze ebben szerepet játszik LB erősítője is, ami egy ARC M60 DST erősítő, ami dyscusi. Ez a hangfal gyáriba, magyar szélhámos kereskedőbe átkonvertálva 6-8 millió Ft értéket képvisel. Mostanában nagyon sok hangfalat hallgattam, olyanokat is, ami itt sok embernekitt álom: Tannoy, Spendor, 15 millás Sonus Faber, Altec, stb. Nem hiszem, hogy bármelyik is jobb ennél. Talán a Sonus. De az meg túl finom, rockra jazzre nem autentikus. Wagner-re sem. A külcsín szép, tetszetős, de mondjuk én feketére festettem volna, de viszont nem nézni kell, hanem becsukott szemmel hallgatni. Igen, becsukott szemmel, mert a zene ezen az instrumentumon szárnyal, magával ragad, pedig még kész sincs.
Itt jegyzem meg, hogy sok hangfal készítő atyafi hallott már a közeltéri mérésről, meg az 1méterről való mérésekről. Ezek szerint járnak el, mert a "guruk" ezt írják. Nos ha figyelembe vesszük, hogy ha a mérőmikit mondjuk 10 cm-el arréb tesszük és akkor mást mér, kijelenthetjük, hogy ez az áltudományos baropmság semmire sem való, de hangváltó készítéshez biztosan nem. Mérni onnan kell, ahonnan hallgatom. 5cm-ről, 1méterről senki sem hallgat hangfalat. Az optimális mérési távolság 2,5-3 m. Ekkor már a hangszórók sugárzásának átlapolódása is megtörténik. Mert gondojunk csak bele: tök mindegy, hogy a 600Hz-s hangot a mély, vagy a középsugárzó adja le, lényeg az, hogy az 1k-s szintnek megfelelő hangnyomással szóljon. Ugyanez fennáll bármelyi hangszóróra, és frekvenciára.
Az egész hangfal készítés, mérés, gyártás, hangolás, stb. arra volt a legjobb, hogy megint sikerült egy emberrel megismertetni azt, hogy a net tele van olyan "nagytudású" emberekkel, akik csak írogatbak minden szart, de annak a gyakorlatban semmi értelme. Mert ugye hangfal dobozát még az asztalos is megtudja csinálni, de ettől még nem tud hangfalat készíteni, márpedig ilyenek sokan vannak. Erősítő készítők között is.
Na szóval ez a véleményem.
LB hangfala jó hangfal. Hatalmas, minden irányba, ismétlem: minden irányba kiterjedő térrel. A hang leválik a hangfalról. Hogy ez a hangfal miatt van-e, vagy pedig a meglehetősen optimális lehallgató tér miatt, azt nem tudom, de valószínűsítem, hogy mindkettő szerepet játszik. Bevihetnénk oda egypár Hódika féle Vidit is a nagy basszusával, az mégis csak vinnyogna az Alba mellett. A torzítás az Accuton hangszórók erélye és erénye. Ez hallatszik is. Rendkívül tiszta szinezetlen a megszólalás. Persze ebben szerepet játszik LB erősítője is, ami egy ARC M60 DST erősítő, ami dyscusi. Ez a hangfal gyáriba, magyar szélhámos kereskedőbe átkonvertálva 6-8 millió Ft értéket képvisel. Mostanában nagyon sok hangfalat hallgattam, olyanokat is, ami itt sok embernekitt álom: Tannoy, Spendor, 15 millás Sonus Faber, Altec, stb. Nem hiszem, hogy bármelyik is jobb ennél. Talán a Sonus. De az meg túl finom, rockra jazzre nem autentikus. Wagner-re sem. A külcsín szép, tetszetős, de mondjuk én feketére festettem volna, de viszont nem nézni kell, hanem becsukott szemmel hallgatni. Igen, becsukott szemmel, mert a zene ezen az instrumentumon szárnyal, magával ragad, pedig még kész sincs.
Itt jegyzem meg, hogy sok hangfal készítő atyafi hallott már a közeltéri mérésről, meg az 1méterről való mérésekről. Ezek szerint járnak el, mert a "guruk" ezt írják. Nos ha figyelembe vesszük, hogy ha a mérőmikit mondjuk 10 cm-el arréb tesszük és akkor mást mér, kijelenthetjük, hogy ez az áltudományos baropmság semmire sem való, de hangváltó készítéshez biztosan nem. Mérni onnan kell, ahonnan hallgatom. 5cm-ről, 1méterről senki sem hallgat hangfalat. Az optimális mérési távolság 2,5-3 m. Ekkor már a hangszórók sugárzásának átlapolódása is megtörténik. Mert gondojunk csak bele: tök mindegy, hogy a 600Hz-s hangot a mély, vagy a középsugárzó adja le, lényeg az, hogy az 1k-s szintnek megfelelő hangnyomással szóljon. Ugyanez fennáll bármelyi hangszóróra, és frekvenciára.
Az egész hangfal készítés, mérés, gyártás, hangolás, stb. arra volt a legjobb, hogy megint sikerült egy emberrel megismertetni azt, hogy a net tele van olyan "nagytudású" emberekkel, akik csak írogatbak minden szart, de annak a gyakorlatban semmi értelme. Mert ugye hangfal dobozát még az asztalos is megtudja csinálni, de ettől még nem tud hangfalat készíteni, márpedig ilyenek sokan vannak. Erősítő készítők között is.
Na szóval ez a véleményem.
#74 Re: Hangdoboz M60 DST-hez
Szép lassan megérkeztek a váltóalkatrészek: Superior Z középre, a Zobeljéhez is, Clarity Cap CSA-k a mély Zobeljéhez, a magas előtti Notch szűrőhöz, Alumen Z a magasakhoz, legvégül a mély tekercseit cseréltem, s itt mindjárt bele is futottam egy bakiba... Történetesen, a próbaváltókban bal oldalon 2,7 mH Iron Core + 1,3 mH Cross Coil volt, a jobb oldalon két Iron + a Cross. (Az utóbbiakat DysCus-tól kaptam kölcsön.) Szóval, elkövettem az a hibát, hogy megmértem a "szedett-vetett", s az új C Coil-okkal. Mivel a tekercsek kb. 0,7 Ohm ellenállása eltűnt, (0,05 Ohm lett) a hangnyomás olyan 1 dB-el magasabb lett. (Ahol nem kellene, néhol kettővel is...)
Itt százalékban: Ugyanez SPL szerint: Ezek közeltéri mérések, hallgatási pozícióban már nincs számottevő különbség a régebbi mérésekhez képest, gondolom, a szobai visszaverődések eltakarják.
A hangi változásról még nem merek nyilatkozni, első lépésben a tér valamelyest kisebb lett, tompább a megszólalás. Ma hozzáigazítottam a közép L-padját +1 dB-el, az eddigi hallgatózás biztató...
Még mielőtt megkérdeznétek, miért nem használok légmagos tekercset: Ha lehet hinni a "pletykáknak", akkor a mélysugárzó előtti impedanciát illik a hangszóró impedanciájának max. 5%-ig tartani. Ami idevaló tekercset találtam, ugye 0,3 Ohm alatt, az a Jantzen 8 AWG-s szalagtekercse, aminek darabja 170 ezer jó kemény magyar Forint...
Nos, vélemények?
Ez eddig jaj, de jó!, viszont a torzítás is megnőtt:Itt százalékban: Ugyanez SPL szerint: Ezek közeltéri mérések, hallgatási pozícióban már nincs számottevő különbség a régebbi mérésekhez képest, gondolom, a szobai visszaverődések eltakarják.
A hangi változásról még nem merek nyilatkozni, első lépésben a tér valamelyest kisebb lett, tompább a megszólalás. Ma hozzáigazítottam a közép L-padját +1 dB-el, az eddigi hallgatózás biztató...
Még mielőtt megkérdeznétek, miért nem használok légmagos tekercset: Ha lehet hinni a "pletykáknak", akkor a mélysugárzó előtti impedanciát illik a hangszóró impedanciájának max. 5%-ig tartani. Ami idevaló tekercset találtam, ugye 0,3 Ohm alatt, az a Jantzen 8 AWG-s szalagtekercse, aminek darabja 170 ezer jó kemény magyar Forint...
Nos, vélemények?
Ki van itt
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég